woensdag 30 maart 2016

Big Island

De laatste ochtend in Maui hebben we nog even snel het schattige plaatsje Lahaina bezocht met.... de grootste Banyan boom van Hawaii. De grootste boom van Hawaii leek ons niet een heel bijzondere prestatie, maar we vonden hem met zijn vele vertakkingen toch best indrukwekkend.

Verder zijn we langs een aantal oude westerse huizen en de lokale gevangenis gelopen. En bij oud moet je in Amerika denken aan zo'n 150-200 jaar geleden. De lijst met overtredingen en misdrijven was wel een hoogtepunt

En uiteraard heeft Mare het bezoekje afgesloten met een lokaal ijsje dat bestaat uit geschaafd ijs op smaak gebracht met wat limonades. Lokaal (en bij Mare) een echte hit, maar wij vinden het mierzoet.
Rinze liet de serveerster nog enigszins gepikeerd achter doordat hij vroeg om de koffiemachine te mogen zien en bij één blik constateerde dat we geen koffie gingen bestellen. Zonde om onze cafeinetax met filterkoffie te belasten....

Hierna kwamen we mooi op tijd op de airport aan, zodat we nog even wat konden eten (en een echte koffie scoren). Opvallend bij alle airports in Hawaii is dat ze van de zijkant open zijn. Als je dus van de gate (meestal wel met slurf) naar de 'bagage claim' loopt, voel je (in ons geval) een heerlijk briesje. En een half uurtje later landden we alweer op het eiland Hawaii ook wel 'big island' genoemd. Dit omdat alle andere eilanden van de groep er makkelijk in passen. Maar ook omdat twee keer Hawaii (zowel de staat als het eiland) nogal wat verwarring veroorzaakt

De eilandengroep Hawaii is de 50ste en daarmee jongste staat van Amerika (1959). Het is ook de enige staat die niet in Amerika ligt, maar in Oceanië. Verder is dit het meest noordelijke puntje van de Polynesische driehoek. Een gebied dat we de afgelopen jaren een paar keer actief bezocht hebben vanwege de cultuur, de natuur en de geisoleerdheid. Met nog een paar nachten te gaan, zijn we tot de conclusie gekomen dat Hawaii een heerlijke vakantiebestemming is, maar dat het de Amerikaanse invloed is die de boventoon voert. Dat heeft zijn voordelen (winkels die altijd open zijn, veel restaurantjes, Starbucks, goede hotels, etc.) en zijn nadelen (de polynesische cultuur is slechts beperkt aanwezig/zichtbaar). We zijn benieuwd naar micronesië.

Terug naar het eiland Hawaii. We hadden bedacht om heen te vliegen naar het plaatsje Hilo (regenachtige oostkust, maar wel bij het national park met dé vulkaan) en te vertrekken vanaf Kona (de zonnige en toeristische westkust).
Bij aankomst in Hilo regende het dus...

Het huren van de auto was gezien de creditcards nog even spannend. Daarom hadden we een verhuurberijf uitgezocht waarbij je 'gewoon' mocht pinnen. Helaas. Op de een of andere manier ziet een Europese pinpas er anders uit dan een Amerikaanse en konden we deze bij nader inzien toch niet gebruiken. Erg vreemd omdat de pinautomaten er nooit moeilijk over doen. Dan eerst maar de kaart van Caren. Volgens haar bank zou hier weer voldoende limiet op moeten staan. Nee dus. Toen de kaart van Rinze. Volgens onze eigen berekeningen zou deze het ook moeten doen. Vanwege een storing van de website van de creditcard hadden we dit echter niet kunnen controleren. Maar gelukkig. Onze berekeningen bleken te kloppen en de auto mocht mee.
Heel fijn, want we hadden een soort van appartement in the middle of nowhere. Zo stond er een groot hek omheen om de wilde zwijnen (Mare: "wilde zwanen??!?") uit de tuin te houden. En verder leek het met name 's nachts alsof we midden in de jungle sliepen. Wat een lawaai... Eerlijkheidshalve hebben we er geen van allen last van gehad en beide dagen heerlijk geslapen.

Na de eerste nacht zag het weer er een stuk beter uit. Voor deze dag stond hét vulkanische gebied van Hawaii op het programma. De hier opkomende lavastromen zorgen ervoor dat Hawaii nog steeds langzaam groeit... De zee is in dit gebied superdiep. Het eiland Hawaii is maar een heel klein topje van echt een enorme berg lava die onder water ligt. Echt bizar. Met enige trots claimen ze hier dan ook dat Hawaii de hoogste berg ter wereld bevat... mits gemeten vanaf de zeebodem. Het gebied dat wij bezochten was trouwens het meest actief. De hoogste berg ligt elders op het eiland.
Die ochtend zijn we dus door een indrukwekkend gebied gereden waarbij je goed kon zien hoe de lava in het verleden had gestroomd.

Na een korte stop bij de Thai in Volcano (plaatsje net buiten het national pak waar zo'n beetje alle rangers en onderzoekers wonen) zijn we 's middags ook naar de actieve krater geweest en hebben we een wandeling gemaakt door een lavatube. Dit laatste is een tunnel gemaakt door hete lava. Het buitenste deel wordt dan al koud en hard terwijl het binnenste deel nog heet is en er nog doorheen stroomt. Zoals te zien was het weer inmiddels weer wat omgeslagen. Gelukkig hebben we wat charmante poncho's aan kunnen schaffen.

Na deze heerlijke dag zijn we naar de westkust gereden. Wel wilden we eerst nog graag de 'echte' lava met eigen ogen zien. Dat kan alleen per helikopter. Helaas was voor die dag alles helemaal volgeboekt. Wederom met dank aan de Springbreak (zucht).

In Kona zaten we in een -van buitenaf- werkelijk afzichtelijk en kolossaal hotel.

Dit had als grote voordeel dat ons uitzicht vanaf de 6de etage best ok was. We hebben lekker rustig aan gedaan. Stach mocht eindelijk weer echte middagslaapjes doen in plaats van powernaps in auto of vliegtuig. Daar was hij aan toe.

Een noemenswaardig middagtripje was de baai waar kapitein Cook aan zijn einde is gekomen. Tijdens diverse reizen zijn we hem tegengekomen. Hij is één van de grote westerse zeilers die onder andere de oostkust van Australie heeft ontdekt, maar ook de eerste die Nieuw Zeeland is rond gevaren. Verder heeft hij uiteraard Cook islands ontdekt en is hij ook geen onbekende in Frans Polynesie (Tahiti) en Paaseiland. Maar in 1779 is hij dus op Hawaii vermoord door de lokale bevolking. Na wat incidenten dachten de Britten de lokale bevolking tot de orde te roepen door een lijfwacht van de lokale koning neer te schieten. Dit werkte echter averechts.
De baai was verder niet heel bijzonder. We zijn nog naar een andere baai/park gereden en daar zagen we wat dolfijnen. Altijd leuk.

Zoals gezegd hebben we verder lekker rustig aan gedaan: we zijn uit eten geweest, hebben veel tijd op het strand doorgebracht (onze kinderen blijken echte strand/zandfanaten), zijn met z'n tweetjes op stap geweest met de walkie talkie en hebben nog een lavatube bekeken ("gaan we nu alweer naar een lavatube??").

Rinze voelt zich inmiddels weer zo goed, dat hij helemaal geinspireerd is geraakt door de "iron man" competitie die hier wordt gehouden. Overigens alleen voor een photo opp....