dinsdag 22 maart 2016

The Aloha State

Na een kleine 6 uur vliegen over niets anders dan water kwamen we aan op één van de meest afgelegen plekjes ter wereld. Hawaii, ook wel de Aloha state genoemd.

Terwijl de shuttle bus ons tussen de grote flats naar ons hotel in Honolulu bij Waikiki beach reed, voelde het overigens helemaal niet afgelegen. Het blijkt een supersjiek gebied waar je shoptechnisch helemaal los kunt gaan bij Louis Vuitton, Dior etc. We kwamen al snel tot de conclusie dat dit een populaire vakantiebestemming is voor rijke aziaten (mn Japans en Koreaans).
Gezien de ligging niet eens heel onlogisch...

Tijdens onze dag in Honolulu hebben we een lange wandeling gemaakt. Heerlijk die +25 graden. En er valt genoeg te zien en te doen (inclusief aqarium). We waren trots op Mare die zonder veel morren meeliep, toch bijna 8 km.

De volgende dag vlogen we door naar Maui en vanwege Spring break bleken we ineens in het piekseizoen te zitten... Dus met zeer slecht internet tot laat in de avond als een gek lopen zoeken naar een hotel en huurauto die iets van betaalbaar waren. Gelukkig kon de huurauto nog die avond telefonisch worden bevestigd en een leuk appartement de ochtend voor vertrek.

Op Maui hadden we eerst nog even ons creditcard incident! Bij het ophalen van de auto bleken beide creditcards namelijk aan hun maximale limiet te zitten. En de Amerikanen willen per se dat je met een creditcard betaald. Gewoon pinnen of cash was geen optie. Daar stonden we dan in een super drukke autoverhuur met twee kids en geen auto. Inmiddels was het bij ons 's middags en in Nederland dus midden in de nacht. Niet echt het ideale moment om in contact te komen met je bank over het verhogen van limieten...
De dames bij de deur hadden met ons te doen en adviseerden ons bij de concurrent langs te lopen. Hier scheen je wel 'gewoon' te kunnen pinnen. Maar helaas helaas daar bleken alle auto's reeds verhuurd, net als bij de volgende drie verhuurbedrijven. Dan maar weer terug naar de airport en vanaf hier met een shuttle taxi naar ons appartement. Tot onze schrik kon je de shuttle alleen maar betalen met ... een creditcard!?! Gezien het bedrag bleek dit gelukkig nog net te passen.

Ons appartement was een heel fijn plekje, o.a. vlakbij het strand.

Verder lukte het nog diezelfde dag om bij een lokaal autobedrijf toch een auto te huren. En nu wel met cash! Ze wilden ons zelfs nog wel even op komen pikken. Wel zo fijn om een eigen auto te hebben, want de volgende ochtend werden we geacht om ons om 06:45 (!) te melden bij de haven voor een snorkeltour. Zelfs met onze lichte jetlag vonden we dit best vroeg....

De tocht inclusief het snorkelen was fantastisch. Met een boot gingen we naar een vulkaankrater die in zee was gezonken. Heel bijzonder. Het was bovendien een fijne boot met voldoende ruimte voor de wandelwagen zodat Stach vanuit hier de boel een beetje in de gaten kon houden. Gezien de gezinssamenstelling kunnen we helaas niet met zijn allen tegelijk snorkelen. Dus Caren mocht eerst en daarna Rinze en Mare samen en tot slot Rinze nog even snel alleen. Mare deed het super goed. Ze kan nog niet zwemmen en de zee was best ruig. Best spannend, helemaal als je er van een grote boot in moet springen. Met behulp van een zwemvest en wat attributen om vissen mee te bekijken heeft ze echter echt genoten. Mag ook wel als het op één dag lukt om diverse walvissen (!), verschillende koraalvissen, mooi koraal en een schildpad te spotten...

Hier wat foto's. Deze keer inclusief onderwaterfoto's. We mochten de onderwatercamera van de winkel waar we de tour hadden geboekt lenen, waarmee we dus los zijn gegaan.

En de volgende ochtend gingen we alweer wat moois doen, namelijk de Haleakalā beklimmen of eerlijksheidshalve oprijden. Dit is dé oude vulkaan en met een indrukwekkende hoogte van 3,2 km tevens het hoogste punt van Maui. Het was een bijzonder mooie tocht waarbij we een paar keer de auto uit zijn gegaan om een aantal uitkijkpunten te bezoeken. Op deze uitkijkpunten zie je voor je ogen hoe het weer zich vormt. Op het ene moment sta je letterlijk in een wolk en het andere trekt alles open en heb je fantastische vergezichten. Het voelde surealistisch aan om zo boven de wolken rond te lopen. En het uitzicht op de krater was prachtig.

Na deze "beklimming" hebben we nog even heerlijk geluncht bij een Italiaan. Uiteraard met de standaard gratis refills op de cola light. Zoals waarschijnlijk bekend echt iets voor ons....

Ingrid zei

Gaaf zeg, vooral die walvissen (grote?) lijkt mij bijzonder.

Landkaart Nederland

Landkaart Thailand

Landkaart India

Landkaart Cambodja

Landkaart Laos

Landkaart China

Kaart Yunnan

Hier nog een kaartje met iets meer detail.