donderdag 8 mei 2008

Kampot en Angkor

Het plaatsje Kampot bleek grote behoefte te hebben aan toeristen. Als wij wat vermoeid uit de bus stappen (met de beloofde airco werd de openstaande ramen bedoeld) staan er iets van 15 mensen op ons te wachten, die allemaal willen dat we naar hun hotel gaan...
Na wat onderling overleg (dan is het zo heerlijk dat wij Nederlands spreken en zij allemaal niet) besloten we naar een hotel bij de rivier te gaan. Daar aangekomen zag het er redelijk uit, kamer genomen dus, vooral omdat we geen zin hadden om verder te zoeken. 's Nachts bleek het toch niet helemaal goed te zitten. Ten eerste liepen er beesten over het plafond, heel creepy. Ten tweede werd Rinze op een gegeven moment wakker van gekriebel op zijn borstkas. Toen hij het licht aan deed, bleek Caren ineens oog in oog met een kakkerlak te liggen. EEKS! Niet zo goed voor de nachtrust, zachtgezegd... De volgende dag zijn we dan ook snel naar een ander en veel beter hotel vertrokken.

Het dorpje zelf was rustig, maar wel erg gezellig. We hebben diverse rondjes door het dorp gelopen en nog meegenoten van een plaatselijke roeiwedstrijd. Ook leek het regenseizoen ineens te zijn begonnen: vanaf Kampot is het elke dag rond 16:00 uur even gaan regenen. Daarna werd het gewoon weer droog dus veel last hebben we er niet van gehad en het voordeel is dat het dan wel een beetje afkoelt.

We hebben vanaf hier een dagtour naar het nabijgelegen park Bokor gemaakt. Een natuurgebied waar vroeger alle rijken naar toe gingen om bij te komen (lees: te gokken). Zo hadden de Fransen er rond 1920 al diverse gebouwen neergezet, maar vanwege alle oorlogen die hier zijn gevoerd is alles in verval geraakt. Dit resulteerde in een hele mooie, maar ook wat spookachtige omgeving.

Uiteraard kon er na afloop nog even onder een waterval gestaan worden.

Vanuit Kampot zijn we via Phnom Penh, waar we onze visa voor India af moesten halen, naar Siem Reap gereist.

Hier hebben we lekker luxe gedaan en zijn we naar een heerlijk hotel met... zwembad gegaan.

Na een extra dagje bijkomen (we hadden een paar korte nachtjes gehad en het zwembad was zoooo lekker), was het dan toch echt tijd voor de tempel der tempels: Angkor Wat. Omdat het echt een super groot en indrukwekkend complex scheen te zijn hebben we ervoor gekozen om een 3-dagenkaart te kopen. En daar hebben we zeker geen spijt van gehad.

De eerste dag zijn we met een tuktuk als een gek langs alle tempels op het hoofdcomplex gereden.

De tweede dag waren een verafgelegen tempel, die bekend stond om de zeer nauwkeurige versieringen, en het indrukwekkende landmijnenmuseum aan de beurt.

Tot slot hebben we de derde dag fietsen gehuurd en zijn we op ons gemak naar Angkor Wat en Bayon gereden om twee van onze favoriete tempels nog eens goed te bekijken.

Eerst even wat achtergrondinformatie. Angkor Wat en haar tempels zijn van ongeveer 800 tot 1200 AD onder leiding van diverse koningen van het Angkoriaanse rijk gebouwd. Vooral Jayavarman de Zevende was niet te stoppen. Het complex is echt enorm, zo is Angkor Wat zelf al een grote tempel, maar ongeveer om de 2 km kom je weer een supermooie tempel tegen. Bovendien zijn ze allemaal behoorlijk verschillend, zodat wij na drie dagen nog steeds niet tempelmoe waren. Een hele prestatie vonden we zelf!

Hieronder een korte impressie van onze favo's:

Angkor Wat.
De Cambodjanen zijn zo trots op Angkor Wat, dat deze zelfs in de nationale vlag terug te vinden is. Vooral de laatste dag vonden we het hier supermooi; er was een mooie avondzon en we hadden de tempel bijna voor onszelf, heel sfeervol.

Bayon.
Deze tempel lijkt van een afstandje heel gewoontjes, totdat je wat beter kijkt en merkt dat je wordt aangestaard door allerlei stenen gezichten, allemaal naar beeltenis van (je voelt hem waarschijnlijk al...) Jayadinges de 7e.

Ta Phrom
Vooral zo mooi omdat de tempel ongeveer in dezelfde staat is gelaten als toen hij werd 'herontdekt'. Dit betekent dat je overal bomen ziet die zijn vergroeit met de tempel, heel gaaf. Hij is als decor gebruikt in de film 'Tomb raider', helaas moeten we die nu dus gaan kijken. We hebben namelijk de boom gezien waar Angelina een bloem plukt en door de grond zakt...

We hebben natuurlijk nog veel meer moois gezien en veel te veel foto's gemaakt, maar dat zullen we jullie besparen...

Na al dit moois was het tijd om naar India te gaan. Omdat grondige studie op internet had aangetoond dat het veel en veel goedkoper was om vanuit Bangkok te vliegen, moesten we eerst nog even van Siem Reap naar Thailand. Dit ging gelukkig uitermate soepel en zo hebben we ook al 2 dagen van Bangkok kunnen genieten. Omdat we hier begin juni nog een keertje terug zullen komen om de stad samen met Maartje en Sam echt te ontdekken, hebben we er nu angstvallig voor gezorgd niets cultureels te doen. Gezien de grote hoeveelheid (fastfood)ketens, enorme malls, etc. ging dit verrassend goed. Na al deze westerse input zijn we helemaal klaar voor India... hopen we.

Anoniem zei

ook in tunesie tuctuc dus ook je ouders hebben dit ideale vervoersmiddel ontdekt
hopelijk alles goed bij jullie wij hebben het naar onze zin
dik en jeanne

Landkaart Nederland

Landkaart Thailand

Landkaart India

Landkaart Cambodja

Landkaart Laos

Landkaart China

Kaart Yunnan

Hier nog een kaartje met iets meer detail.