donderdag 31 januari 2008

Butanding

Na het mooie noorden wilden we nu graag richting het zuiden. Om hier zo snel mogelijk te komen zijn we rond een uurtje of 8 op de nachtbus naar Manilla gestapt. De bus zou super de luxe zijn, maar helaas, anders dan in Zuid-Amerika, betekent dit vooral dat de airco heel goed werkt. Na een koude nacht in een soort Connexxionbus kwamen we om 5 uur 's ochtends redelijk gebroken aan. Omdat we naar Legaspi wilden (dit ligt vlak onder de Mayon vulkaan) en Manilla geen centraal busstation heeft, moesten we vervolgens naar een ander busstation.

Proefondervindelijk weten we nu dat de taxichauffeurs in Manilla rond 5 uur niet te vertrouwen zijn. Buiten de taxi weten ze precies waar je heen moet, eenmaal in de taxi spreken ze ineens geen Engels meer en snappen ze ook niet meer waar je nu precies heen wilt. Vervolgens willen ze niet op de meter rijden, bestaat het busstation niet meer en/of ligt het station in een andere wijk dan waar je nu bent (oftewel de verste). Na wat navraag bij vriendelijke en behulpzame Filipino's die niet in de taxibusiness zitten én na wat onderhandelen én na wat overstappen in andere taxi's die wel de meter aan wilden zetten én na wat wandelen, kwamen we uiteindelijk toch aan bij het juiste busstation waar we een kaartje hebben gekocht voor een 10 uur durende reis naar Legaspi. Ruim 12 uur later kwamen we wederom redelijk gebroken aan bij de hotelkamer (ook wel de kledingkast) waar we de volgende dag heel, heel rustig aan hebben gedaan. Wel tijdens een stadswandelingetje nog in de lokale sloppenwijk beland. Heel apart, aan de ene kant echt triest om te zien hoe mensen hier leven, aan de andere kant was het juist heel leuk omdat iedereen super op ons reageerde, dus veel praatjes gemaakt, gezwaaid enz.

Na die rustige dag zijn we gaan zwemmen met de butanding!! De belangrijkste reden voor ons bezoek aan deze regio. Voor degenen onder jullie die geen idee hebben waar we over praten: een butanding is een walvishaai en met gemiddeld zo'n 8 meter lengte de grootste vis ter wereld (er zijn gevallen van 15 meter bekend). Dit is trouwens een haai en geen walvis, want dat is natuurlijk een zoogdier. Eerst kregen we een korte briefing: ze zijn beschermd, niet gevaarlijk (maar pas wel op voor de staart, je wilt hier geen klap van krijgen) en je moet een maximale afstand van 3 meter houden. Dat werkte op onze lachspieren, alsof je dat niet wilt als je in het water ligt met een vis van 8 meter!?! Hierna zijn we samen met 5 andere toeristen, 2 spotters, een kapitein en nog wat bemanning in een klein bootje de zee opgevaren.
Na iets van 10 rustige minuten ineens volledige commotie, de eerste butanding was door de bemanning gespot. Zonder dat wij de walvishaai hadden gezien werden we als ware commando's ergens in het vermoedelijke pad van de butanding in het water gedropt: snorkels op, flippers aan, en jump, jump, jump!!
In het water bleek het zicht bijzonder slecht, zo'n 3 meter. Misschien waren we wat verwend met het Great Barrier Reef. Wij achter onze spotter aan en toen kreeg Rinze een halve hartverzakking. Vanuit het donkere niets zag hij die vis ineens recht op hem afzwemmen. Nu hadden ze op de briefing wel gezegd dat een walvishaai niet gevaarlijk is, hij eet namelijk alleen plankton, maar als je in je zwembroek in het koude donkere water ligt en er komt zo'n enorme vis -met een bek van zo'n 1,5 meter breed- recht op je afzwemmen, dan vergeet je dat gewoon even.... Rinze is dan ook als een dolle aan de kant gedoken/gezwommen en kwam op de boot weer wat op adem... Enigszins teleurgesteld over het feit dat de rest van de groep niet echt onder de indruk was van zijn bijnadoodervaring.

Gelukkig zagen we al snel de volgende walvishaai en deze keer ging alles perfect. We konden niet alleen langszij, maar ook gewoon boven de butanding van zo'n 6,5 meter lengte blijven zwemmen (hij zwemt iets van 5 km per uur, voor een poosje goed bij te houden dus). Echt super indrukwekkend, wat zijn dat een geweldig mooie beesten. Eigenlijk besef je tot op het moment dat je er naast/boven zwemt niet hoe groot 6,5 meter lengte is.
Caren had bedacht dat ze maar in de buurt van de spotter moest blijven en dat wierp zijn vruchten af. Hij pakte haar ineens beet en leidde haar tot heel dicht bij de walvishaai, ook best spannend, maar op deze manier zwom ze een tijdlang precies boven zijn bek, echt onbeschrijfelijk.

Om iets van een indruk te geven vind je hieronder de link van een filmpje op YouTube. Het filmpje is op dezelfde lokatie gemaakt, zij hadden alleen iets beter zicht, maar wij zijn weer wat dichterbij gekomen (Rinze heeft hem zelfs aangeraakt). Filmpje butanding

Nadat we die ochtend 5 keer met een walvishaai gezwommen hebben, zijn we naar onder andere een uitkijkpunt over Legaspi gereden. Erg leuk om de stad aan onze voeten te zien liggen. 's Avonds zijn we samen met een ander stel dat die ochtend mee was lekker en gezellig uit eten geweest.

De volgende dag vroeg naar het vliegveld. We hadden namelijk bedacht dat we heel erg graag met het vliegtuig terug wilden naar Manilla, omdat we echt geen zin hadden in een 12 uur durende nachtrit (connexxionstyle). Hoewel het vliegtuig volgens internet vol zat, konden we last-minute op het vliegveld toch nog 2 tickets krijgen, hiephoi. Halverwege de vlucht pakte de steward ineens het omroepapparaat en vroeg om aandacht. Het was de hoogste tijd voor de Cebu Pacific Fungame! Hij ging een liedje zingen en als je de titel wist moest je je hand opsteken. Helaas niets gewonnen! Ten eerste kwamen we niet meer bij van het lachen en ten tweede bleken we volledig kansloos in een land waarin iedereen dol is op videoke (karaoke dus), ze hebben hier zelfs een tv-kanaal met non-stop videoke...

Anoniem zei

zo'n stukje vis opde barbecue lijkt ons zalig ha ha ha d en j

Landkaart Nederland

Landkaart Thailand

Landkaart India

Landkaart Cambodja

Landkaart Laos

Landkaart China

Kaart Yunnan

Hier nog een kaartje met iets meer detail.