vrijdag 26 oktober 2007

Touch and go

Tijdens ons bezoek aan Cusco kregen wij ineens dagenstress! We zouden namelijk al 23 oktober vanuit Santiago naar Paaseiland vliegen en we wilden nog naar Nasca aan de andere kant van Peru en daarna nog een aantal dagen in diverse plaatsen in het noorden van Chili doorbrengen... Daarom hebben we het reistempo maar even opgevoerd. Om te beginnen zijn we vrijdag de 12de op de nachtbus naar Nasca gestapt. Omdat we voor coche cama (luxe) hadden gekozen, gingen wij er vanuit dat we een lekker nachtje konden slapen.... Helaas, de weg naar Nasca bleek een aaneenschakeling van haarspeldbochten waardoor je eigenlijk niet lekker kon slapen, we werden constant van links naar rechts geslingerd. Uiteindelijk kwamen we ´s ochtends enigszins geradbraakt aan in Nasca waar we met onze rugzakken op naar het centrum zijn gelopen om te kijken of het nog mogelijk was om snel een rondvlucht boven de beroemde Nascalijnen te maken. We hadden geluk; dit kon nog.

De Nascalijnen zijn tussen 200 BC en 500 AD gemaakt door de toen aanwezige Nasca cultuur en hebben een lengte van 25 tot maar liefst 250 meter. Met de lijnen, die eigenlijk gegraven kuilen zijn, worden verschillende figuren weergegeven (zie foto met hierop de figuren in ons ´vliegschema´).



Eigenlijk de enige manier om de lijnen echt goed te kunnen zien is door er met een vliegtuigje overheen te vliegen en dit is nou ook precies wat ze zo bijzonder maakt. Waarom zou een volk van tig-jaar geleden figuren maken die ze zelf niet goed konden bekijken (het eerste vliegtuig vloog pas in 1903 en dit was beslist niet in Peru) en hoe is het ze gelukt om de figuren zo mooi te krijgen als ze nooit een totaaloverzicht gehad kunnen hebben? Vreemd...

Nadat we hadden betaald, werden we met een taxi naar het vliegveld gebracht waar we na even wachten in een 6-persoons (inclusief piloot) vliegtuig mochten stappen, of eigenlijk vliegtuigje, of eigenlijk een soort veredelde grasmaaier met vleugels. Gelukkig in goede staat en met een prima piloot.



Een klein vliegtuigje boven een woestijnoppervlak bleek al snel veel ´last´ van de aanwezige thermiek te hebben. We hobbelden dan ook redelijk heen en weer (eigenlijk wel grappig om te merken hoe hobbelig lucht kan zijn!). Gelukkig kwamen de Nascalijnen al snel in zicht. Boven elk figuur maakte de piloot één of twee rondjes, zodat echt iedereen een goed zicht zou hebben op de desbetreffende figuren. Doordat het vliegtuig hierbij echt scheef ging hangen konden we de figuren supergoed zien. De foto´s vallen alleen wel een beetje in de categorie ´puzzel´, maar bij deze respectievelijk ´the whale´, ´the Astronaut´, ´the Monkey´, ´the Spider´ en ´the Hummingbird´. Veel zoekplezier!







Een vervelend neveneffect van al dit scheefhangen, hobbelen en draaien was dat iedereen, behalve de piloot, er behoorlijk misselijk van werd. We waren dus erg blij dat de vlucht slechts een half uurtje duurde! Gelukkig hebben we de landing gehaald zonder ´ongelukjes´ en kregen we net op tijd weer wat kleur terug voor de foto. Ja inderdaad, daar zaten we met 6 personen in!!!



Na aankomst nog even geluncht in het centrum en toen in de bus naar Arequipa gestapt. We waren trouwens blij dat er een middagbus ging. Zowel de reisgids als de site van buitenlandse zaken waarschuwden voor gewapende roofovervallen op nachtbussen van Nasca naar Arequipa. Tja, hoe reëel die kans dan uiteindelijk is, is voor ons moeilijk in te schatten: we wilden in ieder geval liever het zekere voor het onzeker nemen en dus overdag reizen. En inderdaad, ook overdag waren de veiligheidsmaatregelen niet van de lucht. Ten eerste werd alle handbagage met een metaaldetector gescand door een bewaker. Ten tweede werd iedereen die de bus inging gefilmd. Op deze wijze konden eventuele overvallers die met de bus zelf meereisden achteraf altijd herkend worden. Verder werd onze bus via een sateliet gevolgd (deed ons erg aan 24 denken) om de weg en onverwachte stops in de gaten te houden en tot slot stond de bus ook nog in permanente, directe verbinding met een alarmcentrale! Overdreven of niet, we hadden in ieder geval een prima rit en kwamen na 8 uur reizen om 23:30 aan in Arequipa. Hier het eerste de beste hostel ingestapt waar de wekker al weer om 06:30 ging.

De volgende bus (slechts 5 uur) richting Tacna ging namelijk al om 07.30. Vanaf hier de grens overgestoken naar Arica (Chili) waar we wederom in een bus zijn gestapt nu voor 5 uur en naar Iquique waar we om 23:30 aankwamen.

In Iquique zelf hebben we, afgezien van een lange wandeling langs de boulevard (die ineens best lang bleek), weinig gedaan. Na twee nachtjes bijkomen van al dat gereis zijn we dan ook op de bus gestapt voor onze laatste lange, maar liefst 18 uur durende, busrit naar La Serena. Toen dachten we nog dat we in een coche cama bus zouden zitten....

Geen opmerkingen:

Landkaart Nederland

Landkaart Thailand

Landkaart India

Landkaart Cambodja

Landkaart Laos

Landkaart China

Kaart Yunnan

Hier nog een kaartje met iets meer detail.

Landkaart Vietnam

Landkaart Filipijnen

Landkaart Australië

Landkaart Frans-Polynesië

Landkaart Chili

Landkaart Peru

Landkaart Argentinië