dinsdag 4 december 2007

The land of Oz

Na 5 weken op diverse eilanden was het echt heerlijk om weer eens in een grote, moderne stad te zitten. Direct na aankomst zijn we naar een hotel in het gebied Kings Cross gegaan. Een gezellige, maar ook foute buurt in Sydney. Vanuit hier hebben we 5 dagen de stad verkend en natuurlijk heerlijk veel op internet gezeten bij 'Mr Sun's internet' . Echt super goedkoop, maar werkelijk iedereen werd door, waarschijnlijk Mr Sun zelf, geschoffeerd. Zo kreeg Caren die per ongeluk op het printicoontje had geklikt te horen: "Why you print? Always come to me when want printing!!". En nee, niet ons engels is slecht. Eigenlijk nogal hilarisch allemaal, en afgezien van de internetmonteur nam niemand hem heel serieus. Wat natuurlijk ook weer een te grappige discussie opleverde.

Sydney is echt cool! Schoon, breed opgezet, mooie ligging en een gemoedelijke sfeer. De eerste dag hebben we wat door een park gelopen, een eerste blik op de Opera House geworpen en zijn we de kenmerkende Harbour Bridge overgelopen. De volgende dag hebben we een rondleiding door de Opera House gedaan. Afgezien van het feit dat het natuurlijk een schitterend gebouw is, ook van binnen, vonden wij het vooral opvallend dat het eigenlijk twee losse gebouwen naast elkaar zijn.

Bij terugkomst van de ferry vanuit Darling Harbour zagen we op het treinstation Circular Quay (uit te spreken als Key, maar waarom schrijven ze het dan niet zo?!) een hele massa mensen naar beneden te kijken. Nieuwsgierig als wij zijn, zijn wij natuurlijk ook even een kijkje gaan nemen. Er bleek een galadiner ter gelegenheid van de vriendschappelijke wedstrijd tussen Sydney FC en LA Galaxy te zijn, waarbij het vooral voor heel Sydney van belang bleek dat David Beckham bij LA Galaxy speelt. Wij hebben met veel plezier naar alle sterren op de rode loper gekeken, die we -afgezien van Becks zelf- natuurlijk geen van allen (her)kenden. Gelukkig werden we hierbij begeleid door 2 Australische dames op leeftijd die werkelijk iedereen herkenden (ook het hele LA Galaxy elftal!!).
Na een dagje regen zijn we de volgende avond natuurlijk in een kroeg naar de desbetreffende wedstrijd gaan kijken, waar we tot onze verbazing ook nog onze eigen Ruud Gullit (hier: roed hullit) zagen!

De volgende ochtend moesten we ons al vroeg melden in Manly voor een brunch. We hadden namelijk afgesproken met Aisha (oude bekende uit Nederland) en haar vriend David. Om in Manly te komen moesten we nogmaals met de ferry. Echt super om langs de Opera House en de rest van Sydney, dat voor een groot deel aan de baai ligt, te varen. Na een gezellige brunch, zijn we met z'n vieren al cruisend in de cabrio van Aisha langs de kust en de verschillende mooie stranden gereden. Leuk!

Daarna hebben wij met z'n tweetjes nog een wandeling langs de kust gemaakt. Het betrof hier slechts 10 km en wij hadden bedacht dat we dit dus wel even in een uurtje of twee zouden lopen. Kortom peanuts. Er bleken echter nogal wat trappen in de wandeling voor te komen... uiteindelijk werd dit dus 3,5 uur. Vandaar dat er in de folder stond dat je er 4,5 uur over zou doen, wij dachten dat dit inclusief barbecue was ofzo.. Desalniettemin was het echt een schitterende wandeling. Heel bijzonder om in een stad van 4 miljoen inwoners zulke gebieden te hebben.

Toen was het tijd om de auto op te halen die we voor bijna 6 weken hadden gehuurd. Na het bestuderen van de kaart bleek al snel dat ons verhuurbedrijf en de snelweg die wij moesten hebben slechts gescheiden werden door het volledige centrum van Sydney (inclusief Harbour Bridge). En ze rijden hier links!!! Met wat stress, maar ook veel lol omdat de ruitenwissers steeds aangingen als we eigenlijk de richting aan wilden geven (ook de knop voor het knipperlicht zit aan de verkeerde kant), zijn we er in geslaagd Sydney veilig te verlaten. Ergens in een winkelcentrum in een klein dorpje hebben we bij de Go-Lo (en ja, het was heel goedkoop) kampeerspullen gekocht. Natuurlijk een tent en een grondzeil, maar ook twee opblaasmatrassen, slaapzakken, kussens, een pompje, en... twee stoelen inclusief bekerhouder. Wij waren bijzonder tevreden toen we op onze camping in Anna Bay aankwamen. Ook nog uitgenodigd door een groep Australiërs voor een gezellige avond, waarbij we o.a. twee ongelofelijk heldere vallende sterren hebben gezien. Heel bijzonder.

Daarna doorgereden richting Woolgoolga (?). Terwijl we ons kampeerterrein op kwamen rijden, verdween Carens grootste angst als sneeuw voor de zon. Daar stond hij dan: goed gespierd, bruin, zacht en vrolijk van aard.... haar eerste kangoeroe!

Inmiddels hebben we ook wat nieuwe lessen geleerd omtrent het kamperen met onze super goedkope tent. Een grondzeil onder een kwalitatief slechte tent is geen goed idee. Het grondzeil (dat duidelijk van betere kwaliteit is) laat namelijk geen water door, waardoor er zich een plas onder de eigenlijke tent vormt. Gevolg... lekkage. Voor de zekerheid maar even geen grondzeil onder de tent. De volgende avond begon het aanzienlijk harder te regenen en bleek ons dak ook niet helemaal waterdicht. Gelukkig hadden we nog een grondzeil over..... Die hebben we dus maar op de tent gelegd en hoewel het er niet uitziet slapen we echt prima en droog zo.
Verder zijn we eigenlijk erg tevreden over ons tentje. Na een doodskreet van Caren, bleek ons muskietengaas niet alleen muskieten, mieren en andere insecten buiten te houden, maar gelukkig ook spinnen van +/- 10 cm lang!!

In het nabijgelegen Coffs Harbour zijn we tot slot nog bij de 'Clog barn' geweest. Toch opvallend hoe je na een periode in het buitenland een fenomeen als dit gaat waarderen. Zeker toen bleek dat je er broodjes kroket, frikandellen en poffertjes kon bestellen. Ter verdediging van onze mentale toestand. De Volendamse muziek die ze draaiden vonden we nog steeds afschuwelijk.

Unknown zei

Hee gasten,

Als jullie nog in Byron Bay zijn, ga dan ook even naar de Old Piggery, een filmhuis/biologisch restaurant/cool cafe/bar. Meer info op http://www.byronbaynow.com/pighouse.html. Was twee jaar geleden in ieder geval erg leuk, ik weet natuurlijk niet hoe snel e.e.a. verandert...

Veel plezier nog en laat maar weten als je nog tips voor noord-Queensland wilt!

Groet,
Wim

Anoniem zei

mmmm kangeroe biefstuk op een barbecue och nee zo n mooi beestje kun je toch niet opeten d en j

Landkaart Nederland

Landkaart Thailand

Landkaart India

Landkaart Cambodja

Landkaart Laos

Landkaart China

Kaart Yunnan

Hier nog een kaartje met iets meer detail.