donderdag 10 januari 2013

De feestdagen

Kerst op de Cooks was raar. Aan de bewoners lag het niet: iedereen liep al dagen rond met kerstmutsen. Verder overal kerstbomen, -muziek en andere -versiering. Maar I'm dreaming of a white christmas, frosty the snowman en nepbomen (omdat de echte het hier niet overleven) slaan bij ons moeilijk aan als het buiten een kleine 30 graden is. Maar jullie hoeven zeker geen medelijden met ons te hebben, we hebben een heerlijk rustig dagje gehad en zijn lekker uit eten geweest.

De nacht van tweede kerstdag (hier geen kerstdag maar boxing day) vlogen we door. De vlucht duurde slechts 4 uur, maar wat hadden wij een brakke vluchttijden zeg. Het vliegtuig vertrok pas (of al) om 01:30. De ratio hierachter snappen we nog steeds niet. Er zijn nauwelijks vluchten vanaf Raro en Auckland is ook geen superhub. Je krijgt iig nauwelijks slaap, want als het eten (...) op is, moet je nog maar twee uur. Twijfelachtig hoogtepunt was het veiligheidsfilmpje van Air New Zealand waarin....Hobbits de hoofdrol speelden. Jaja Lord of the Rings is hier opgenomen en dat zullen we weten ook.

Een dag later kwamen we aan (we zullen jullie onze filosofieën over de datumgrens besparen). Op de airport direct de huurauto opgehaald en richting het noorden vertrokken. Halverwege wel even een powernapje gedaan, we zaten echt te knikkebollen. We sliepen in Whangarei, niet heel bijzonder maar hiervandaan zijn we naar de Bay of Islands geweest. Een baai met bijna 150 eilandjes. Die kun je natuurlijk het best vanaf het water zien, dus we zijn meegegaan met een tour.

De baai barst van de dolfijnen, die het leuk vinden om om de boot heen te zwemmen en te springen, heel cool!

En natuurlijk moest onze boot ook nog even door deze 'hole in the rock'.

Gezien onze forse boot nog best spannend.

Na 2 dagen in het noorden was het bijna Oud en Nieuw. Dat gingen we in Auckland vieren. Om goed van het vuurwerk te kunnen genieten had Caren al in juni een schitterend appartement gereserveerd met uitzicht op het centrum van Auckland en met de ferry om de hoek. Extra blij waren we met de wasmachine/droger. Na de laundry days op de Aranui hadden we niet meer echt gewassen. Het was dus hoognodig!
Onderweg nog wel even een tussenstop gemaakt bij de Dutch Deli die we op de heenweg, ondanks onze slaperige hoofden, hadden gespot. Drop, pepernoten en vlokken ingeslagen! Mmm. (Helaas wil Mare nu de hele tijd vlokken op brood en zijn ze alweer bijna op).

Auckland was een heerlijk grote stad na al die kleine eilandjes. We konden de Starbucksverleiding in ieder geval niet weerstaan... Oudejaarsdag hebben we de Sky Tower bezocht, het hoogste gebouw van het zuidelijk halfrond, en die avond het toneel van een spetterende vuurwerkshow. Ten minste, dat dachten we...

Stipt om 12 uur stonden we op een prachtplek, klaar voor de show. Die bleek na vijf minuten alweer afgelopen! Net lang genoeg om elkaar gelukkig nieuwjaar te zoenen en een foto te maken. We konden er wel om lachen en zijn lekker weer naar binnen gegaan. Want hoewel het hier heel mooi weer is, zijn de avonden fris (we missen de zwoele eilandavonden wel een beetje).

2 januari konden we onze camper ophalen. Daar hadden we echt zin in. Voor het eerst met een camper op pad! Omdat we hadden gemist dat 2 januari ook een feestdag was kwamen we iets later dan gepland bij Apollo aan. Eenmaal daar bleek dat onze camper nog niet binnen was en dat het ook nog wel even zou duren. Enigszins teleurgesteld hebben we ons toen af laten zetten bij een winkelcentrum zodat we konden lunchen en boodschappen doen. Bij terugkomst hoorden we dat we niet alleen een dag huur terugkregen, maar ook met een upgrade op pad mochten. En dus zitten we nu met z'n drietjes in een camper voor zes!! volwassenen. Stiekem best lekker omdat we nu ons bed niet meer om hoeven te bouwen om een tafel te krijgen.

Volgende keer alles over onze avonturen met de camper...

Anoniem zei

Nog de beste wensen voor 2013! Ik geniet enorm van jullie verslag! Ik ga zelf de 22e op pad, drie maanden sabbatical in Nieuw Zeeland en Australie, heb er heel veel zin in! Groeten, Gert

Hoi Caren,
(Wo)maaaaaaaann wat een mmoe foto's!!! (ik kijk voor het eerst op jullie blog (oops; heb me nu aangemeld voor de updates). Wat een gave dingen hebben jullie al gezien zeg! Echt leuk zo'n verslag
Groetjes,

Landkaart Laos

Landkaart China

Kaart Yunnan

Hier nog een kaartje met iets meer detail.