woensdag 2 juli 2008

Thailand and counting...

Bij deze de laatste blog vanuit het buitenland want donderdag (de 3de) vliegen we 'alweer' terug naar Nederland! Rekening houdend met de extra dag als gevolg van het schrikkeljaar zijn we dan precies 365 dagen weggeweest. En voor de mensen die ons heel erg hebben gemist... het klopt dat jullie op 366 dagen uitkomen. Wie niet begrijpt hoe dit kan moet 'De reis om de wereld in 80 dagen' van Jules Verne maar eens lezen of natuurlijk zelf op wereldreis gaan...
Omdat we altijd wat achterlopen met onze reisverslagen is dit waarschijnlijk niet de laatste blog. Die zal vanaf Nederlandse bodem worden geschreven.

Maar goed, zo'n 3 weken geleden kwamen wij aan in Chiang Mai waar je prachtig door de jungle langs kleine dorpjes zou kunnen wandelen, dus dat leek ons ook wel wat. Daarom na aankomst in weer eens een hotel met zwembad (nee, dit is geen toeval) meteen een tripje voor de volgende dag geregeld. De volgende ochtend bleek het tripje toch wat inspannender dan verwacht. Helemaal omdat Caren nog steeds niet helemaal beter was en Sam en Maartje eigenlijk ook nog niet helemaal geacclimatiseerd waren. Vrij heftig dus. Gelukkig zaten er maar vier mensen in onze tour (wij dus) en konden we het tempo dus wat naar beneden bijstellen (en de route wat afsnijden). Desondanks was de omgeving wel echt supermooi, waarbij onze gids, Chi, veel van de omgeving afwist en ons regelmatig wees op allerlei kleine dingen waar we anders vrolijk voorbij (of op) waren gestampt.

Na een paar uur wandelen maar weer eens pauze houden.

Tegen een uur of twee kwamen we eindelijk bij onze lunchplek aan: een dorpje met iets van 7 huizen, een kerk en heel veel dieren. Hier kregen we van onze gids een simpele doch voedzame maaltijd, daar waren we wel aan toe.

Na de lunch dachten we dat we er toch wel bijna zouden zijn, we zouden namelijk rond vier uur terugrijden naar Chiang Mai. Dat viel tegen, we moesten nog een behoorlijk stuk lopen. De omgeving bleek gelukkig schitterend.

Pas in het begin van de avond kwamen we vrij gesloopt weer bij ons hotel aan, maar geen tijd om te relaxen; er stond namelijk nog van alles op het programma (ja, wij vroegen ons ondertussen ook af waarom we alles op 1 dag hadden gepland). Maar goed, we gingen diezelfde avond nog naar Muay Thai wedstrijden kijken. Dat is hier de nationale sport en op een paar uitzonderingen na goed te vergelijken met kickboksen.
Omdat de zaal en de ring leeg waren durfde Rinze hier nog wel even in de ring te staan.

De partijen zelf waren niet heel bijzonder, zeker omdat het belangrijkste gevecht in verband met een blessure al na zo'n 20 seconden af was gelopen. Toch was het grappig om een keer gezien te hebben. Het is echt een heel ritueel waarbij de vechters eerst een soort dansje doen en er tijdens de wedstrijd een speciaal soort Thaise muziek live wordt gespeeld.
Daarna was het tijd voor ons avond-, of eigenlijk nachtprogramma. Nederland moest spelen. Wakker blijven bleek geen probleem, toen was het nog leuk...

Na al deze activiteiten hadden we de volgende dag duidelijk wat opstartproblemen. Gelukkig hadden we die dag slechts 1 project op stapel te staan. Omdat de yogales pas om 17:00 begon waren we gelukkig net op tijd.
Bij yoga dachten we aan een ontspannen activiteit waarbij je een beetje in en uit moet ademen terwijl je steeds een andere houding aanneemt. De heren waren echter van mening dat als je je benen in je nekt hebt liggen, ongeacht je ademhaling, gewoon niet ontspannend is! Uiteindelijk leverde dat uurtje yoga (wederom bij de heren) meer spierpijn op dan de oneindige wandeling van de vorige dag!? Echt onbegrijpelijk voor de dames.

De dag erna hebben we nog eens uitgebreid de tijd genomen om Chiang Mai te bekijken dat een gezellig en compact stadje bleek.

En natuurlijk hebben we nog wat Wats bezocht.

's Avonds was het de hoogste tijd om met de nachttrein richting Bangkok te vertrekken. In Bangkok hadden we namelijk nog allerlei 'culturele' activiteiten in de planning staan waar we middels onderstaande foto's snel doorheen zullen lopen.

Dit is nou ons favoriete winkelcentrum van buiten. Daarna naar Wat Pho geweest, een enorme liggende boedha die je echt tegemoet glom. Best indrukwekkend.

De dag hebben we vervolgens afgesloten vanuit de skybar van het Baiyoke hotel. Die zit op de 83e (!) verdieping en gaf daardoor een supergaaf uitzicht over de hele stad. Het was aan het einde van de dag, dus we zagen de stad langzaam oplichten in de schemering, heel mooi.

Na de relaxte dagen in Bangkok was het tijd voor een tochtje naar Ayuthaya waar we een dagje hebben rongefietst. Het was wel erg leuk om weer eens te fietsen, bovendien hadden we de sites bijna voor ons alleen wat natuurlijk wel bijzonder is.

Na deze dagtocht hebben we Maartje en Sam tussentijds uitgezwaaid. Zij gingen voor een paar dagen naar Angkor Wat in Cambodja, terwijl wij alvast door zijn gegaan naar Hua Hin, alwaar we na drie zware Taipanloze dagen weer zijn herenigd! Afgezien van het treinstation, de Starbucks (zonder Rinzes favoriete cinnamon rolls) en een leuk hotelletje eigenlijk niet noemenswaardig. Wel een handige plek om de reis richting de Zuidelijke eilanden op te breken.

Vervolgens op naar het eiland Koh Pha Ngan, toneel van de wereldberoemde fullmoon party. Wij presteerden het om exact 1 dag NA de party aan te komen... Voor ons dus maar even geen buckets.

Uiteindelijk vonden we het helemaal niet zo erg, want nu was het lekker rustig en konden we uitgebreid chillen. Ons fantastische hotel deed zijn naam (Seabreeze) eer aan, op ons beider balkonnetjes kon je in je hangmat genieten van een heerlijk briesje en een geweldig uitzicht.

Verder had het hotel, niet geheel toevallig, ook een supermooi zwembad, met uitzicht en poolbar... Hier hebben we het dus wel even volgehouden.

Na 4 dagen op dit heerlijke eiland zijn we in redelijk ruw weer teruggevaren naar het vaste land. Vanwege het weer werd zo'n beetje iedereen extreem misselijk en dat was niet gezellig... Gelukkig hadden wij allevier een pilletje tegen zeeziekte genomen zodat wij ons er relatief goed doorheen hebben geslagen. Na een korte stop in Chumphon (inclusief een visarun naar Myanmar voor Sam) was het toen helaas alweer tijd om Maartje en Sam uit te zwaaien. Het was supergezellig en de tijd is weer eens voorbij gevlogen! Gelukkig hoefden we dit keer niet voor 11 maanden afscheid te nemen.

Anoniem zei

Al weer bijna thuis!! Wat is de tijd voorbij gevlogen zeg!!

We spreken gauw wat af...

Groetjes,
Sandra

Anoniem zei

Rinze, wanneer kom je weer werken?

groet Sander

Landkaart Nederland

Landkaart Thailand

Landkaart India

Landkaart Cambodja

Landkaart Laos

Landkaart China

Kaart Yunnan

Hier nog een kaartje met iets meer detail.